Che Tom kuih sepit...

         
         
          When I entered the classroom, one pupil, ( a girl ) was crying real loud,blabbering something which I couldnt understand. Two boys were laughing at the top of their voice.
          Then somebody shouted," Wei teacher Maznah. ! ! "
           Everybody stumbled to their seats.Muka buat2 serious.
           " Apa bising2 ni.Amalia awat dok teriak ni ? "
           "Depa dok panggil ayah saya Man Kambing"
           I tried very hard not to laugh out loud.
           " Psai apa depa panggil ayah awak lagu tu ? "
           " Ayah saya memang la dok bela kambing banyak." She explained.
           I turned to Yusof , the one who always like to tease others.
           " Yusof !  Saya tahu ayah awak banyak bela ayam serama kan? So macam mana kalau saya nak          panggil dia Mid Serama? awak suka?"
           The whole class burst out laughing.
           Another named Aina said," teacher Yusof pun dok panggil mak saya Timah boyot"
          "Pasai pa ? " I asked.
           Before she could answer someone said " teacher tak tau ka perut mak dia buncit gile."
           Ana said, " kalau buncit pun bukan dia kacau hang? mak aku kata kalau hang kata dia lagi lepas ni dia nak kerat lidah hang".

           Linda stood up" Teacher Yusof dok gelag tok wan saya Pak Mid rebeh."
           I felt like running out of the class to laugh out loud .Everybody in the class laughed.
           "Awat dia kata lagu tu  kat tok wan kamu Linda? "
           " Sebab dulu tok wan saya pernah accident, telinga dia rebeh sebelah"
           The whole class was hillarious."kah kah kah".everyone laughed.
            Nadia said," Teacher, Akhil dok gelar kat saya Che Tom kuih sepit!"
            This time I tak tahan  terpaksa gelak kuat2.
            "La pulak.Awat? "
            Tok saya nama Che Tom dok buat juai kuih sepit"

            "Ish , dengag sini teacher nak habag.Dulu-dulu orang Melayu nama tak berapa banyak nak pilih untuk anak-anak depa.Asyik2 nama-nama tu jugak Sudin, Tapa, Berahim,, kalau lahir hari Rabu depa letak nama Sabu, kalau hari Jumaat, depa panggil Ad atau Saad, kalau Selasa depa panggil Isa , atau Cha saja, kalau Isnin depa panggil Nayan ja.Jadi untuk membezakan antara satu sama lain depa bagi gelaran supaya mudah di camkan.Contohnya kalau namanya Abu dan dia suka laga ikan.maka dia digelar lah Abu laga,tujuannya untuk senang membezakan Abu yang mana satu "

            " Ada sorang dekat kampung teacher nama Mat.dia siap warning orang,jangan  gelar dia apa2.Panggil Mat saja sudah.Malangnya mulai dari hari tu dia dikenali sebagai Mat Saja"
             " Kamu tengok punya tak ada kerja orang kita.Asyik gelag orang macam2 Sedangkan orang2 yang di beri gelaran yang pelik2 dan memalukan itu ialah orang2 yang sangat dekat dengan kita.Kadang2 orang yang kita sayang, mak ayah kita"

             " Mula dari hari ni, kalau saya dengar ada lagi di antara kamu dok gelag orang macam2 maka kita akan pilih satu gelaran yang paling pelik dan paling lucu untuk dia pula.Dan satu sekolah akan panggil dia dengan gelaran baru tu . Baru padan muka dia"
              Everyone looked down, the one who always called people names pretended to look into his bag searching for something.
              Lesson went on as usual. Starting from that day no more nicknames heard, no more crying either...Lega....



           

Comments

Popular posts from this blog

Kain dalam cikgu luruh..!!

I sing this song for you..."Sepanjang Jalan Kenangan "

teacher pening la macam ni..