gobek tok,pusaka yang masih utuh menyimpan rahsia tok .....

                 
                     Post sekali ni teringin la pula nak cakap Melayu.Mana la tau kot2 ada tok wan ke tok mana2 nak baca post ni yang mungkin depa suka tiba2 speaking pula. kesian depa kan?
                      My Tok mula makan sirih sejak azali.Ingat2 saya sejak muda kot.Sentiasa ada dalam mulut je sirih ni.Makanan macam snek le zaman dulu.Snek orang tua2.
                      Sirh tak payah beli, tanam tepi rumah ja, pokok pinang pun sama , ada tepi bumbung dapur.nak guna kait ja.kalau malas tunggu luruh.Sama juga.
                      Pinang di racik dengan kacip, campur sirih, campur kapur dan gambir. masuk dalam gobek.Tumbuk2 sampai halus .lepas tu nyap nyap masuk mulut. Makan lah nak hidup.
                      Masa tok masih muda dia tak guna gobek ni, sebab masa tu gigi masih kuat. Bila dah luruh pagar dalam mulut tu mula lah guna gobek tu.Di sini kami panggil lesung pinang.
                       

                              Ni la rupanya.Buat dari tembaga tau. berkilat. Tok selalu cuci lepas guna.



              Yang ni mesti semua kenai kan? Buah.pinang. Pada zaman dahulu sirih pinang memainkan peranan penting dalam majlis pertunangan sebagai pembuka kata. Maka di letakkan lah bekas sirih ini untuk di jamah oleh keluarga gadis yang ingin dipinang.



      Ni la pokok pinang. Ambik dari internet ja.Dulu2 lagu-lagu Melayu banyak menggunakan perkataan pinang ini sebagai pembayang maksud dalam pantun-pantun yang indah..

                             Sirih pinang bawa berkunjung                           
                             Di dalam puan merah tembaga,                          
                             Hajat kami setinggi gunung
                             Memetik bunga yang muda remaja..

          Tapi tok tak tau pun pantun2 ni.yang dia tahu sementara nak tunggu nasi masak , makan sirih dulu, tengah tanam padi di bendang, sirih pinang ada dalam mulut. Tengah hayun buaian cucu pun makan pinang juga.



     Ni sirih dan pasangannya kapur. Tapi tak boleh letak banyak2 kapur ni nanti hangus lidah.panas dan tajam. Tapi tok selalu juga guna kapor ni masa nak bancuh tepung untuk buat goreng pisang.Gunanya supaya goreng pisang tu jadi rangup nanti.
    Macam2 anak cucu takutkan tok mengenai bahaya makan sirih pinang ni,.Nanti kena kanser mulut lah,.karat gigi la. Macam2.Tok tak heran pun. lagi banyak dia makan
          ." Eleh tok nenek aku dulu tak mati pun makan pinang sirih ni ? "


    Ni satu yang sentiasa ada di tangan tok. Rokok daun. siap dia beli 5.6 berkas siap2. Kot2 masa bekalan habis, cucu2 tak da bila nak disuruh beli.


    Ni la tembakau asli. Ada di jual di bazar Cina dulu. Tok tak boleh kehabisan bekalan ni.Or she will fall asleep for no reason.



   My tok was a very quiet person. susah nak dengar dia cakap banyak.All the time sentiasa ada dua benda ni dalam mulut dia.Samaada sirih pinang or rokok daun ni..Masa tu you can see her eyes blinking klip pok klip pok. I think she was savouring nikmat sirih pinang dan rokok daun tu kot....

    Bila dia dah tak ada, gobek tu tak di pedulikan Kalau dulu berkilat tok cuci, now dah hilang serinya.Macam orang tak mandi berbulan2.penoh daki. What we did was ambik simpan dia dalam almari.Buat kenangan.  Kenangan pusaka tok yang dah hilang serinya...
    Kadang2 masa menumbuk pinang dalam gobek tu, tok mengomel2. tu ini. Apa saja perasaan tak puas hati
tok crita pada gobek ini...Tentu banyak rahsia tok yang tersimpan  dalam setiap hentakan alu gobek bertuah ini.....betul dak kawan2?
    Tapi hakikatnya, gobek itu mati selepas  tok mati...Sapa pun tak sentuh gobek ini...Ia dah jadi pusaka tok yang istimewa..God bless you tok...

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kain dalam cikgu luruh..!!

I sing this song for you..."Sepanjang Jalan Kenangan "

teacher pening la macam ni..