Permataku yang hilang...

 





        Awan di langit hitam pekat
        Berarak berhambat..
        Daun nyiur meliuk laju
        Saya di muka pintu memandang dengan hati berbuku.

        Titik hujan mula turun
        Di laman rumah saya air kolam mula beralun..
        Ikan di perut kolam berlumba berduyun
        Di bawah pasu2 mereka berhimpun..

        Burung2 di dahan bambu menciap terbang,
        Orkid yang bergantungan turut melenggang..
        Ayam saya di reban mula berketuk panjang..
        Masing2 gundah dengan hujan yang datang

        Saya melihat pergerakan awan,
        Saya amati riaknya bergumpalan..
        Dari dadanya air membuak beruntaian
        Basah jua bumi di mandi di siram..

        Tiba-tiba hati merintih sayu..
        Dalam deruan hujan saya sunyi dan beku
        Kelopak mata saya seperti awan hitam itu 
      
        Meratapi satu pemergian
        Permataku yang sudah hilang.....

                                                                                                                      Indamarya
                                                                                                                       3.50 pm..

Comments

Popular posts from this blog

Kain dalam cikgu luruh..!!

I sing this song for you..."Sepanjang Jalan Kenangan "

teacher pening la macam ni..