Nak lari mana dunia bulat ...

    When I was small the most miserable time is makan time. I hate eating especially nasi. My mak would tell stories, or promised macam2 to make me eat. That's why I was so skinny when I was a small kid.
      One incident I will never forget was one day during the dry season.Orang Perlis panggil musim timuq.Masa ni the padi fields were all dry and cracked up.Sometimes the cracks were so big .
      My mak called me " Mai balik makan nasi " many2 times. I buat pekak ja.In those musim timuq the children would always lepak di petak2 sawah. what did we do there? batang padi yang tinggal tu boleh dibuat serunai.Sometimes ambik a mengkuang mat from home , put in on the ground , duduk and cicah garam belacan di tanah sawah yang kering kontang tu.
      My mum would get desperate bila I missed my lunch and almost likely missed my dinner too. So she would bring a plate of rice to the place I was sitting with my friends. Apa lagi I pun got up and started to run macam nampak hantu.Then my mak would yell her favourite words.." Nak lari mana dunia bulat .."

      I peduli apa, kept on running dalam petak sawah yang cracked.Malang tak berbau , my small feet, terpelecok masuk dalam rekahan tanah tu. Couldnt get up and couldnt even moved.So duduk la situ keriau macam orang hilang akal.
      " Sakit! sakit ! "
      Then my mak sampai.. " Lari lagi , awat tak lari? larilah. nampak nasi macam nampak keling gila "
Masa tu we were always being frightened with my grandma's story that there was this one insane Indian yang suka potong kepala budak2.I know it was all bullshit nak usik orang.
      My ayah had to be called to the scene.Budak degil tak mau makan nasi tu terpaksa di dokong kerumah.he he.At home baru nampak the veins on my feet dah jadi biru..I have sprained my ankle.
      My ayah advised me sama dokong tu..." Lain kali makanla sikit nasi tu, nanti sakit perut.kalau perut kembung masuk angin lagi teruk, susah nak menyawa (Hard to breathe).
      When my ayah said anything I would always follow .Maybe because the way he talked to me macam kawan2, not persisting and menjerit2 like my mak...
       "Ayah kalau ayah ada , tentu ayah suka sebab since that incident cek tak pernah missed makan nasi walau pun sikit  ! !"


                 To my children yang maybe never seen sawah kering kontang ni la rupanya.Notice those lubang2 yang cracked tu.....I missed those days..



.

Comments

Popular posts from this blog

Kain dalam cikgu luruh..!!

I sing this song for you..."Sepanjang Jalan Kenangan "

teacher pening la macam ni..