Watch out ! ! ooooooopsss !.

        I have just finished my daily brisk walking. Still in my track suit ,sebelum balik I headed to the market on the way home. As usual beli la apa yang patut nak masak. The fishmongers semua dah jadi familiar faces, so are those vege sellers.

        " Kak hari ni ikan murah kak oi, mai tengok, ikan pari segaq2 kut nak buat asam pedas..."
        Finished buying ikan, beli udang sikit, buat perencah nak buat sayur.
        The Chinese man yang jual udang said..
        " Kemarin hang tak mai, udang elok2. Hari ni kurang sikit, tapi kalau hang mau aku ambik yang baru dalam besen di bawah meja.."

        I nak tergelak.Ada pula sembunyi2 bawah meja.Habis jual atas meja baru take out the fresh ones.Kesian dia.Masih banyak udang ..berlonggok.Masa tu dah pukul 8 lebih..Boleh habis ka ?

        I walked to the vege stall. The young man about 28 years old was the seller there.
        "Ha kak " Sambil bagi basket kecik for me nak letak sayur..


                             Vegetable stall at market baru Kangar..The Chinese lady in the red t shirt is the most friendly seller .Her bahasa Melayu is superb.

        Then I saw this woman. She was walking towards the vege's stall where I was standing. What caught my attention was, she was wearing heels. Quite high, must be 4 or 5 inches, with a flimsy looking blouse and a black mermaid cut long skirt. Adoi takutnya tengok, with the wet floor, cats appearing and running about ..what if she falls..I was saying to myself.
        " jaga2...jaga2..careful careful.." ( dalam hati )..

        As she was also choosing the vege at the same stall, tiba2 terkena tangan masa dok pilih chillies.I smiled. Dia tak tengok pun muka kita. Sombongnya dia. Hodoh sangat ke aku ni?  Mngkin kerja ofis kut, beli ikan sebelum pi kerja.
        When I showed my basket to the young seller, dia pun bagi hers and said.." Ni saya dulu, sikit saja"
The young man looked at me, and took her basket dulu..
        "Biag pi la kat hang, hang nak cepat kut " I said dalam hati.tapi geram jugak dah..sikit2.

        Just when she was walking away, I saw two kids (boys ) chasing each other .They bumped into her. Then I heard her shouted  " Ei ei ....." Then gedebap.she lost her balance and on the floor she went.With the vege and fish and everything..Terguling di situ..Adoi mesti dia malu..I went to her, kasut dia dah melayang kemana. Picked up her vege and put into her basket.
       " tak guna punya budak2. ingat tempat main ke dalam market." she said trying to get up.

       Amboi terima kasih pun dak I tolong dia. As she got up dengan muka berkerut, tergeliat kut..
I said to her...
       " Nama pun budak2. You pun salah jugak.You wear the wrong shoes mai market..Next time choose  flatter ones with a good grip.Sini kan licin. " ( Mak cik ni dah cakap orang putih..! ).

       Tak menjawab.Bagus. maybe she realized her mistakes and malu pun ada kut. Ingat senang ke nak bend dengan kain ketat at the thigh..kutip sayur and ikan on the floor. I went on my way..minta2 ada orang lain baik hati tolong kutip ikan dia..Although I am not a teacher anymore, pantang dengar orang kata budak2 tak guna...! ! !

      
...

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kain dalam cikgu luruh..!!

I sing this song for you..."Sepanjang Jalan Kenangan "

teacher pening la macam ni..